SUPERFOODS

Superfoods…

Wat zijn ze, wat doen ze, en waar komen ze vandaan?

Op dit moment is er veel aandacht voor superfoods. Er verschijnen regelmatig nieuwe boeken die een bondige uitleg geven over het krachtvoer, in de media komen ze vaak ter sprake, in de grootwarenhuizen en biowinkels kan je er niet omheen lopen en op internet kan je dan nog eens alle informatie terugvinden die je tot op heden nog niet wist.

Je hoort natuurlijk ook vaak dat het nut van deze voedingsmiddelen nog niet bewezen is, aangezien dit moet gemeten worden op een lange termijn om wetenschappelijk onderbouwd te zijn. Daarom wil ik niemand verplichten om de superfoods te gebruiken. Vorm alsjeblieft jouw eigen waarheid en ga zelf op ontdekking naar wat past bij jou en waar jij je vitaal en energiek bij voelt…

Ik merk het verschil wanneer ik mijn tarwegrassapje ’s morgens eens vergeet te drinken, of wanneer ik een tijdje geen groen superfood onder mijn smoothie of sapje meng. Maar nogmaals, iedereen moet het effect op zijn of haar lichaam zelf aanvoelen en op deze manier oordelen of het iets voor jou kan zijn of niet.

Wat zijn superfoods nu eigenlijk?

Superfoods zijn natuurlijke voedingsmiddelen – verzamelnaam voor eetbare planten en vruchten – die buitengewone hoeveelheden voedingsstoffen bevatten. De meeste gezonde voedingsmiddelen hebben 2 of 3 bijzondere eigenschappen die goed voor de gezondheid zijn, superfoods bevatten vaak 12 of meer bijzondere eigenschappen. Het unieke aan superfoods is dat deze voedingsmiddelen enorm rijk zijn aan mineralen, vitaminen, aminozuren en antioxidanten.

Door een toenemende bewustwording van gezonde voeding kunnen wij ons lichaam de juiste bouwstenen geven voor een optimale gezondheid. Let wel: superfoods dienen ingenomen te worden in combinatie met gezonde voeding, voldoende beweging en een geest in balans.

De bekendste superfoods, die wij regelmatig in ons voedingspatroon opnemen zijn:
spinazie, broccoli, blauwe bessen, zaden, pompoen, granaatappel, acai bessen, sinaasappel, tomaten, walnoten, haver, groene thee, wilde zalm,…

Ik concentreer mij even op de minder bekende superfoods (meestal gedroogd of in poedervorm) zoals:

  • Goji bessen
  • Cacao (rauw)
  • Maca
  • Spirulina
  • Tarwegras
  • Aloë Vera
  • Hennepzaad
  • Kokosproducten, zoals; kokosvet, kokoswater en kokosvlees
  • Chlorella
  • Chia zaad

Ontdek samen met mij de verschillende effecten op het lichaam, én de verschillende gebruikswijzen in combinatie met jouw dagelijkse voeding.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s