VIS

Vis, my favorite…

Ik werk heel vaak met lekkere, verse vis uit de viswinkel. Zo eet ik tot 3x per week een lekker stukje zalm, kabeljauw, of tong.

Zalm, makreel, haring en sardines behoren tot de vette vissoorten. Vette vis is erg gezond, met name omdat vette vis zeer rijk is aan essentiële omega3 vetzuren. Eet gerust 2 keer per week zalm, makreel, paling, haring of sardientjes. En natuurlijk ook de ietwat gematigder vette vissoorten: kabeljauw, meerval, heilbot, bokking, ansjovis en in mindere mate forel en tonijn uit blik (op oliebasis).

Garnalen, krabben en kreeften zitten boordevol gezonde onverzadigde vetten en “goed” HDL-cholesterol (Hoge Dichtheid Lipoproteïnen) dat de bloedvaten zuivert.

Schelpdieren die veel worden gegeten zijn mosselen, oesters, sint-jakobsschelpen, venusschelpen en scheermesschelpen. Voor schelpdieren geldt hetzelfde als voor garnalen, kreeft en krab. Ze worden door sommigen beschouwd als voedingsmiddelen met een hoog cholesterolgehalte, maar ze zijn rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren. Let wel: voor alle voedingsmiddelen geldt ‘overdaad schaadt’.

Tong, snoekbaars, baars en forel zijn erg smaakvolle en gezonde vissoorten. Ze behoren tot de magere vissoorten, dus ze bevatten minder gezonde omega 3-vetzuren. Ze zijn desalniettemin erg gezond en bovendien lekker ter afwisseling als je regelmatig vette vis eet. Andere magere vissoorten zijn koolvis, tilapia, schelvis en wijting.

Bron: http://www.salusi.nl
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s